דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על יעילותם של טיפולים קצרי מועד 

מאת    [ 28/12/2009 ]

מילים במאמר: 699   [ נצפה 2152 פעמים ]

טיפול פסיכולוגי, פסיכוטראפי, נתפס אצל רבים כתהליך ארוך, מורכב במסגרתו על המטופל להשקיע משאבים רבים על מנת שיצליח (זמן,כסף, נפשיים,התמודדויות וכו'). במסגרת הטיפול הפסיכודינאמי משתמש המטפל הפסיכואנליטי באסואציאציות החופשיות של המטופל על מנת "לחדור" אל תת-המודע שלו ולחשוף את מקורות הבעיה, השורש שלה, ועל ידי הצפתה למודעות -לפתור את הקונפליקטים אותה היא יוצרת בנפש המטופל וגורמת ל"הפרעה" אשר מטרידה אותו .

הטיפול הפסיכואנליטי-דינאמי מבית מדרשו של פרויד, הינו אחת משיטות הטיפול הנפוצות יותר והידועות יותר. במסגרת הטיפול המטופל הינו זה אשר מדבר בעיקר ואילו תפקיד המטפל הפסיכואנליטי-דינאמי הינו לכוון ולחשוף את כוונות התת-מודע של המטופל. טיפול זה, ברובו, הינו ארוך-טווח ולוקח לעיתים שנים. במהלך התהליך חווה המטופל התקדמויות ונסיגות עת הוא "צולל" יחד עם המטפל אל שורשי התת-מודע שלו ועולה חזרה "אל פני השטח" על מנת להכיר בממצאים, תוך הנחת יסוד כי הכרה בשורש הבעיה תביא לפתרונה. הטיפול הפסיכואנליטי נעשה באמצעות שיחות בהן לרוב המטפל מכוון את המטופל על ידי שאלות אשר תפקידן לעורר את המטופל ולהביא לידי מודעות את התת-מודע שלו. שיטה זו היא עמוקה מאד מבחינת הרבדים אליה היא חודרת בנפשו של האדם אך היא מגלמת בתוכה מספר חסרונות:

משך זמן הטיפול- עקב אופייה של השיטה, טיפול פסיכודינאמי הינו ארוך מבחינת משך הזמן אותו הוא דורש. הטיפול נעשה במהלך פגישות שיחה רבות במהלכן נחשפים בכל פעם רבדים עמוקים אשר מאלצים את המטופל להתמודד עם הסיבות האמיתיות אשר מניעות אותו או חוסמות אותו. טיפול בשיטה זו עשוי לקחת מספר שנים והתוצאות הניכרות לעין מצריכות סבלנות ואורך רוח מצד המטופל. עקב אופיו זה של הטיפול גם עלותו גבוה ולכן פעמים רבות הינו נחלתם של שכבות אוכלוסייה אמידות יותר. פרופיל המטופלים- עקב אופיו האינטלקטואלי של הטיפול, מקורותיו הפילוסופיים, המשאבים אותם הוא דורש מהמטופל המבקש להתמיד ולהצליח בטיפול, הוא אינו מתאים לשכבות רבות של האוכלוסייה. על מנת להיות מטופל בשיטה זו,על המטופל ,לרוב, להיות בעל השכלה ואו אינטילגנציה מעל הממוצע,בעל שפה עשירה ואוצר דימויים וכן בעל אמצעים כספיים. טיפול זה אינו מעשי ותוצאתי כגון הטיפול ההתנהגותי (ביהייביוריסטי) ולכן על המטופל להקדיש עצמו לטיפול מתוך ידיעה והבנה כי הדרך ארוכה ושואבת משאבים רבים.

לתפיסתי, טיפולים דינאמיים ארוכי טווח הינם נחלתם של שכבות מסויימות באוכלוסייה ובעולם הדינאמי של ימינו וטכניקות הטיפול אשר פותחו עם השנים, ניתן לקצר את משך זמן הטיפול ולהגיע לאפקטיביות גבוה מאד מבחינת התוצאות המושגות. הגישה לתת-מודע בטכניקות מסויימות (דמיון מודרך למשל,ו- NLP) ואיתור וטיפול בבעיות השורש בהן בצורה ישירה מובילות לאסכולה שלמה של טיפולים קצרי טווח יעילים,בעלי יעילות מוכחת. טיפולים אלה הינם בעלי עוצמה היות והטיפול עצמו נעשה בגישה ישירה למקור הבעיה וניטרולה ישירות מהמקום ממנו היא נובעת- התת-מודע.

השיטות בהן אני בחרתי לטפל, המבוססות על הגישה הישירה לתת-מודע, הינן פרי פיתוח ותולדה של הנחת היסוד הפרואידיאנית הקלאסית בה משתמשת הפסיכואנליזה הדינאמית. במהלך הטיפול,בדומה לאופן התנהלות הטיפול הפסיכואנליטי, מבררים את שורשי הבעיה המטרידות את המטופל.שורשי הבעיה מאותרים בתת-מודע באמצעות שיחות וטכניקות מדיטציה וטראנסים ושימוש בעולם האסוציאציות של המטופל. אולם, בשונה מהטיפול הפסיכודינאמי הקלאסי, לאחר שאותרו שורשי הבעיות, אין מסתפקים בהנחת היסוד כי עצם הצפתן היא זו אשר תביא לפתרונן, אלא מטפלים בהן בצורה ישירה במקום בו ניתן לבצע את השינוי- ישירות בתת-המודע.

לתת-המודע חוקים משלו ושפה משלו. על מנת לבצע את השינויים האמיתיים יש לפנות ישירות אל התת-מודע של המטופל ולהביא ל setting מחשבתי חדש. תהליך זה, תודות לשיטות בהן אני משתמש, הינו קצר יותר ולעיתים מספיקות כמספר פגישות בלבד על מנת לבצע את השינוי. במסגרת הטיפול ממשיך לעיתים המטופל לעבוד ולבצע שינויים,הן באופן אקטיבי והן באופן פאסיבי, גם לאחר המפגש בקליניקה, על מנת להטמיע ולשחזר את השינויים באופן יעיל יותר ולאורך זמן, כפי שנהוג למשל במסגרת טיפול פסיכוקיברנטי. על מנת לבצע זאת ולהגיע לתוצאות אפקטיביות, על המטופל להציג בפני המטפל בעיה ממוקדת. אין מדובר בהצהרה כללית נטולת אחזיה כגון "רע לי בחיים", אלא בעיה בעלת נראות והשפעה על חיי היום יום של המטופל או איכות חייו. לדוגמא- על המטופל להציג בעיות כגון אי הצלחה בתפקוד המקצועי,התמכרויות, דפוסים שליליים במערכות יחסים וכו'. הטיפול הנקודתי והממוקד חודר לשורש הבעיה הספציפית ומטפל בו, לאחר בירור מעגלי ההשפעה, בצורה יעילה ואפקטיבית.

אני מאמין כי טיפולים ושינויי דפוסי התנהגות אצל מטופלים אינם צריכים להיות תוצר ותולדה של טיפולים ארוכים "זוללי משאבים" אלא תוצר של עבודה ממוקדת ויעילה במקומות בהם ניתן לבצע את השינוי האמיתי.

© כל הזכויות - אורי שקד-מטפל במודעות אחרת

"אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. התמחות במערכות יחסים,זוגיות וקריירה. 


www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב